Logo Kien wit
Logo Kien
huis gekocht en nu

Huis gekocht.. en nu?

Na maandelang zoeken is het zover: je bod is geaccepteerd en je hebt een huis gekocht! Een fantastisch moment, maar wat nu? Bij velen slaat de paniek toe, voornamelijk omdat ze niet weten wat ze na het kopen van een huis moeten regelen. Eén ding is zeker: je moet aan de slag! In dit stappenplan vertellen we je precies wat je moet doen.

Huis gekocht, en nu?

Tijd om hulptroepen in te schakelen! Er komt veel op je af en je kan niet alles alleen doen. Zo moet er bijvoorbeeld een voorlopig koopcontract worden opgesteld en getekend, moet je het huis laten taxeren en een notaris regelen. Je moet aan verschillende verzekeringen denken en kijken naar zaken als gas, water en licht. En dan te bedenken dat je vaak ook nog het huis mooier wilt maken door te schilderen of misschien wel te verbouwen.

1. Inschakelen van een hypotheekadviseur

Velen schakelen voordat ze een huis gaan kopen al een hypotheekadviseur in. Voor het kopen van een huis weet je dan precies tot welk bedrag je kan lenen om de financiering rond te krijgen. Mocht je deze nog niet hebben, zoek dan als eerste een onafhankelijke hypotheekadviseur op die je verder kan helpen. Deze kan je later ook doorverwijzen naar een taxateur en/of notaris.

2. Bouwkundige keuring

Je wilt er natuurlijk zeker van zijn dat jouw toekomstige huis ook het onderhoud nodig heeft wat jij verwacht voor de prijs. Tijdens een bouwkundige keuring komen de ernstige gebreken naar voren, mochten die er zijn. Je kunt zo’n keuring als kopende partij in je voorwaarden opnemen bij het uitbrengen van een bod. Mochten er teveel gebreken zijn en het onderhoud hoger uitvallen dan verwacht, dan kun je het koopcontract binnen de afgesproken termijn ontbinden.

3. Regel een taxateur

Om de hypotheek rond te krijgen heb je een officiële taxatie nodig. Deze moet worden uitgevoerd door een onafhankelijke partij. Tot op heden heb je namelijk alleen de waarde van het huis die bepaald is door de verkopende partij – en deze is niet bepaald onafhankelijk. De bank vraagt om een taxatierapport van een onafhankelijke taxateur om de financiering te bepalen. Deze kosten zijn overigens fiscaal aftrekbaar.

Zo’n taxatierapport heeft een groot invloed op de hypotheek die een bank jou kan en mag verstrekken. Indien de taxateur de waarde van je woning lager heeft getaxeerd dan de verkoopwaarde, kan jij als koper minder lenen. Stel: je hebt een huis gekocht van 300.000, maar de taxateur waardeert de woning op 275.000. Dan zit er een verschil van 25.000 euro tussen die je zelf moet financieren.

4. Notaris vinden

De notaris regelt alle juridische zaken omtrent de koop en de overdracht van de woning. Hij maakt de hypotheekakte en akte van levering voor je op, zodat het formeel op jouw/jullie naam komt te staan. Let wel op dat je deze snel inschakelt, want zonder notaris kun je het koopcontract niet tekenen. De notaris stelt eerst een voorlopig koopconract op die zowel de verkoper als koper kunnen ondertekenen. Na het tekenen heb je nog drie dagen wettelijke bedenktijd om de koop te annuleren.

5. Hypotheekaanvraag

Samen met de hypotheekadviseur maak je de koop van het huis rond. Je kijkt naar je eigen financiële plan, persoonlijk hypotheekplan en maakt een keuze voor de geldverstrekker. Zodra alles is goedgekeurd door alle partijen ontvang je een definitieve hypotheekofferte, die je getekend retour kunt sturen. Je hypotheek is op dat moment officieel geregeld.

6. Verzekeringen regelen

Als je een huis hebt gekocht, heb je een aantal verzekeringen nodig. Hierbij kun je denken aan:

  • Opstalverzekering: verplichte verzekering voor je huis en kun je afsluiten bij de hypotheekverstrekker.
  • Inboedelverzekering: niet verplicht, maar wel erg verstandig. Het dekt alle schade van je spullen in huis.
  • Aansprakelijkheidsverzekering: dekt schade die je per ongeluk kunt veroorzaken aan spullen van een ander.
  • Overlijdensrisicoverzekering: dit zorgt ervoor dat je partner en/of kinderen niet in de financiële problemen komen bij overlijden.
  • Rechtsbijstandverzekering: hiermee ben je verzekerd voor juridische hulp.

7. Gas, water en licht

Als je in je nieuwe woning gaat wonen, wil je natuurlijk gelijk gebruik maken van gas, water en licht. Je kunt je huidige contracten meenemen naar je nieuwe woning of overstappen naar een andere leverancier. Noteer ook op de dag waarop je de sleutel krijgt van het huis de meterstand van het gas, water en licht. Doe dit ook in je oude huis. Zo kunnen de leveranciers een eindafrekening opmaken.

8. Verbouwen

Nu het huis echt helemaal van jullie is kun je er uiteraard nog voor kiezen om het (deels) te verbouwen. Denk hier van te voren alvast over na, zodat je dit ook kunt voorbereiden. Hetzelfde geldt voor het schilderen, inrichten en het verhuizen van alle spullen.

Chat met de wijkmakelaar